مسیر مدیریت

کانال ارتباطی دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت

مسیر مدیریت

کانال ارتباطی دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت

مسیر مدیریت

هدف از ایجاد این وبلاگ فراهم کردن یک پل ارتباطی جهت حل مشکلات علمی و در نهایت ارتقا دانش همه علاقه مندان به رشته مدیریت در سراسر کشور است .

طبیعی است که این وبلاگ تجربه ای منحصر به فردی نیست اما با همکاری همه رفقا سعی کرده ایم خدمات خوبی را جهت پر بار شدن فضای علمی کشور در رشته مدیریت خلق و ایجاد کنیم و به غنی تر شدن فضای مجازی کشورمان در حوزه دانش مدیریت کمک کنیم و در این راه خود را نیازمند راهنمایی های و ارشادات همه اساتید و دانشجویان و علاقه مندان به رشته مدیریت می دانیم.

همه مخاطبین این وبلاگ می توانند اگر مطلب مفیدی در حوزه تخصصی مدیریت ، خاصه تکنیک های مدیریتی در اختیار دارند با ما به اشتراک بگذارند و به هم افزایی دانش از این طریق کمک نمایند.
ایمیل ما : imshu92@gmail.com

کمپانی آلمانی زیمنس(siemens.com) با سابقه ای 150 ساله، تولیدکننده ای متنوع وجهانی به شمار می رود.

 زیمنس با 484،000 کارمند در 190 کشور به کسب و کارمی پردازد و دارای 600 مرکز تولیدی وتحقیق و توسعه در بیش از 50 کشور است . خطوط تولید و خدمات زیمنس بسیار متنوع هستند، که دربرگیرندۀ ارتباطات و اطلاعات،خودکارسازی و کنترل، انرژی، حمل و نقل، تجهیزات پزشکی و ... می باشند .

 زیمنس علاوه بر 13 بخش عملیاتی خود، در شرکت های دیگری نظیر بوش  (لوازم خانگی )، فراماتُم  (در صنعت انرژی هسته ای فرانسه) و فوجیتسو کامپیوترز نیز سهم دارد.

با توجه به حضور رقبای متعدد که غالباً در کشورهای دیگر هستند شرکت درگسترش کسب و کار خود در محیط متغیر تجاری، مشکلات فراوانی داشته و از حاشیه سودی که برخی رقبایش برخوردار بودند، بهره ای نداشت .

 یکی از مشکلات عمده، ایجاد هماهنگی بین واحد های داخلی شرکت بود. مشکل دیگر، همکاری با انبوهی ازعرضه کنندگان و خریداران بود .

به ویژه زنجیرۀ تأمین - جریان کالا از تأمین تا تولید، توزیع و فروش - بسیار پیچیده است . در آخر،لازم بود برای ثبات قیمت و افزایش خدمات به مشتریان راهی پیدا شود.

راه حل

در اواخر دهۀ 90 ، شرکت تصمیم گرفت که با به کارگیری سیستم های مبتنی بر وب  واستفاده از نرم افزارهای تجارت الکترونیکی  در تمامی فعالیت ها، به یک شرکت کسب و کار الکترونیکی  تمام و کمال (یک شرکت که به صورت الکترونیکی فعالیت های کسب و کار متفاوتی را انجام می دهد) تغییر شکل دهد .

علت در نظر گرفتن چنین هدف بلند پروازانه ای، مرتفع ساختن مشکلات حاصل از تعدد مکان ها و عملیات مربوط به زنجیرۀ تأمین بود . پس از آغاز کار بر روی یک طرح چهار ساله، در سال 1999 تغییرشرکت در این زمینه آغاز شد.

زیمنس رویکردی دوگانه اتخاذ کرده بود : استفاده از توانایی های سیستم های اطلاعات داخل شرکت در مواردی که منطقی به نظر می رسید و در عین حال استفاده ازمنابع خارجی که معمولاً از فروشندگان عمده تهیه می شوند . اهداف استراتژیک زیمنس عبارت بودند از:

 • افزایش آمادگی برای تجارت الکترونیکی گسترده از طریق استاندارد کردن صدها فرایند سازمانی در بخش های متعدد ( برای مثال، شرکت بیش از 300 فرایند کاری را به 29 عددکاهش داد)

•  طراحی مجدد زیرساخت فناوری اطلاعات به منظور فراهم آوردن امکان یکپارچه سازی بهترین نرم افزارها  (اجزاء نرم افزاری که نیازهای شرکت را به بهترین صورت برآورده می کنند و هر کدام توسط فروشنده متفاوتی ارائه می شوند)

علاوه بر توانایی در کنترل تراکنش های الکترونیکی، زیمنس خواهان ایجاد یک پایگاه دانش سازمانی مرکز ی، که منبعی برای شیوه ها و روش های اثبات شده (که به عنوان بهترین شیوه ها  شناخته شده اند) می باشد بود.

شرکت با استفاده از سیستم های   SAP/R3 همراه با نرم افزارهای شرکت های آی تو تکنولوژی  و آی بی ام، سیستم های کاربردی ای را می سازد که بخش های مختلف شرکت را به یکدیگر ارتباط داده، اقدامات پشتیبانی را تضمین می کنند و سازمان را با شرکای زنجیرۀ تأمین مرتبط می سازند. کارکردهایی چون دریافت سفارش، تدارک برخط  مواد او لیه و اجزاء مورد نیاز در روند تولید، همکاری با شرکای تجاری در توسعۀ محصولات و حمل و نقل محصولات تولید شده، با استفادۀ هرچه بیشتراز اینترنت به صورت یکپارچه در آمده اند. علاوه بر این، سیستم برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان زیمنس طراحی شده است.

دستاوردها

در سال مالی 2000 ، شرکت برنامه ریزی کرد که فروش برخط و تدارک الکترونیکی به ترتیب 10 درصد کل خرید و فروش شرکت را تشکیل دهند . در سال 2002 ، فروش برخط  به میزان 25 درصد و تدارکات الکترونیکی به میزان 60 درصد نسبت به سال 2000 افزایش داشته است.

از ژانویه 2004 بیشتر کا رمندان در نقاط مختلف شرکت به شبکه وصل شده اند. آنها هم به اینترنت دسترسی دارند و هم به درگاهی  که امکان دستیابی به اطلاعات مورد استفادۀ سازمان، را فراهم می نماید. این درگاه خدمات کاری متفاوتی همچون موتورهای جستجو، فرم ها، رزروهای مسافرتی و گزارش گیری الکترونیکی مربوط به حساب هزینه ها را ارائه می نماید.

هزینۀ تغییر ساختار زیمنس به کسب و کار الکترونیکی و مدیریت این تغییر حدود  یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. رئیس و مدیرعامل شرکت هاینریش وُن پیِرِر می گوید: "این تغییر باعث می شود که ما سریع تر عمل کرده و هزینه ها را بیشتر کاهش

دهیم. هدف تمامی این تلاش ها، با رسیدن به اهداف امروزی اقتصاد الکترونیکی با وعده کاهش هزینه های مقیاس می باشد"

منابع : برگرفته از Aberdeen.com- Schultz2002 و Siemens.com

آموخته ها

این نمونه نشان می دهد که رقابت شدید جهانی، حتی شرکت های بزرگ را وادار می سازد که به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهبود ارائه خدمات به مشتریان باشند . بهترین راه برای به ثمر رسیدن این تلاش ها، استفاده از سیستم های مبتنی بر

وب است ،که بهترین توانمند کننده ها جهت انتقال به کسب و کا ر الکترونیکی یا شرکت الکترونیکی در اقتصاد دیجیتالی را فراهم می آورند.

در این فصل در مورد خصوصیات و مفاهیم اقتصاد دیجیتالی و اینکه چگونه فرایند های تجاری را تغییر می دهد، بحث می کنیم. به علاوه به توصیف محیط های به شدت رقابتی که امروزه شرکت ها، در آن فعالیت می کنند، خواهیم پرداخت . همچنین مقولۀ فشارهای کسب و کار و آنچه شرکت ها برای مقابله با این فشارها انجام می دهند، مطرح خواهد شد . در نهایت،درباره فناوری اطلاعات به عنوان یک ضرورت در حمایت از سازمان ها و اینکه هر مدیری درقرن بیست و یکم با چه چیز این مقوله باید آشنا باشد و چرا، بحث خواهیم کرد.

برگرفته از فصل اول کتاب فناوری اطلاعات در سازمان

این کتاب در بخش های مختلف خود مثال های بسیار دقیقی در موردنحوه به کار گیری فناوری اطلاعات در سازمان ها و شرکت های مختلف دارد

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی